woensdag 4 februari 2009

Wachtwoorden

Yo ik ben over de duizend bezoekers heen! (Heel stiekem zit ik de hele dag zelf bezoekertjes te spelen;))

Uhm.. maar daar gaat het vandaag niet over, het gaat over wachtwoorden! Poe-hee, daar word ik toch zo moe van. Drie emailadressen, drie wachtwoorden, een DigiD code die ik altijd kwijt ben, dus als ik hem nodig heb dan moet ik hem elke keer weer opnieuw aanvragen (en dat is een gedoe, geloof mij maar). Twee pincodes van twee passen. Ben je ergens lid van een forum, heb je ook een wachtwoord nodig. Hyves en facebook vragen er ook om. Inloggen op mijn postbank.nl is leuk, maar wordt verwarrend als je na zoveel maanden je wachtwoord moet wijzigen. Ik heb er twee die ik daarvoor gebruik (superveilig met allerlei cijfers en letters), maar die haal ik dus regelmatig door elkaar. Kortom: het leven bestaat voor een groot deel uit het onthouden van wachtwoorden.
Soms is het dus lang zoeken in mijn archiefkast naar de juiste combi.

Herkent u dit?

3 opmerkingen:

Handjes zei

Kleine drama's die zich in menig Nederlands huishouden afspelen inderdaad.

Ik heb zelf denk ik 20-30 emailadressen en dozijnen wachtwoorden. Ik gebruik voor mezelf wat ezelsbruggetjes, maar soms gaat het inderdaad mis.

Gelukkig bestaat er tegenwoordig OpenID: één loginnaam en wachtwoord waarmee je op allerlei sites kunt inloggen. Helaas kun je er nog niet mee terecht op alle sites, maar wel al heel veel.
http://mijnopenid.nl/

Verder is er een handig programmaatje waarmee je eenvoudig al je logingegevens met bijbehorende websites kunt opslaan op je PC. Het programmaatje zelf heeft ook een wachtwoord, zodat, wanneer bijvoorbeeld je PC gejat wordt, niet al je wachtwoorden op straat liggen. Dat programmaatje heet Password Safe en is open source (dus gratis):
http://passwordsafe.sourceforge.net/

Ruben zei

sterk herkanbaar! zeg ben jij Eef die ook meedeed (2 keer terug alweer) met AiA in Delft?

op je foto zie ik niet meer dan twee voeten, een absurt dikke buik en de dop van een cameralens... daar kan ik net onvoldoende uit op maken :)

Eef zei

Yo Bedankt Gerben!

Ennum.. Ruben, ja die Eef ben ik. Ik houd jou blog ook lekker in de gaten hoor (via Lian d'r blog). Leuk dat ik een beetje een idee krijg van jou leventje! Aju