maandag 22 juni 2009

Zebra's en Schoonmoeders

Ik kom straks op de streepjes terug, nu eerst even mijn schoonmoeder; ze is best grappig.

Toen Marinus en ik al een tijdje verkering hadden en er trouwplannen in de lucht hingen, zei ze eens tussen neus en lippen door: 'als er ooit kinderen mogen komen, dan wil ik niet oppassen hoor. Ik ben blij dat ik uit de luiers ben!'
Dat kan.

Het grappige komt nu. Al voordat Roos d'r was - en ik me een waggelend nijlpaard voelde - zag ze ineens allemaal oma's met kleinkinderen rondbanjeren. Dat was eigenlijk toch best een leuk gezicht.
Al voordat ik ontplofte en Roos uit de lucht kwam vallen zei ze tegen me: 'Eef, ik moet even terugdraaien wat ik ooit eens gezegd heb, over dat oppassen...'.
Leuk:-) en dat onthouden we natuurlijk.

Enthousiast vertelde ze me twee weken geleden over de prentenboek-uitverkoop in de biep in de buurt. Waarschijnlijk de rijdende biep, want het dorp waar ze in wonen kent weinig winkels, laat staan, dienstverlenende bedrijven. Wat ze daar wel hebben is een babyspeciaalzaak. Zo'n zaak waar je er maar tien van hebt in Nederland en als je dan een Wij Jonge Ouders blad opent en een aanbieding ziet van die winkel, je blij bent dat je weet waar Moerkapelle ligt! Er worden vast veel baby's in het dorp geboren. Die baby's hebben er in elk geval voor gezorgd dat mijn schoonmoeder bereidt is om op te passen. Inmiddels hebben we al van haar diensten gebruik gemaakt!
Maar uhm.. uitverkoop. Oh ja.

Ze vertelde me niet alleen over die uitverkoop, ze vertelde ook dat ze meteen haar slag had geslagen en de mooiste boeken had uitgezocht en gekocht.

In de biep staan de boeken vaak gesorteerd op thema. Thrillers, romans, Engelstalige boeken etc. Op de kinderafdeling heb je blijkbaar ook zoiets. Als je op zoek bent naar een boek over zindelijk worden hoef je niet lang te zoeken. Er is een speciale zindelijkheidsafdeling. Op één van de prentenboeken stond dat vet en duidelijk. Het boek gaat over blote billen op een potje.

Van Grote Olifanten Billen tot Mini Muizen Billetjes en van Kale Varkensbillen tot Gestreepte Zebrabillen.
Alsof olifanten, muizen, varkens en zebra's het op een potje doen.Ingewikkelde informatie voor kleine kinderhoofdjes. 'Mamma, mag ik bij de kinderboerderij kijken hoe Big een poepie doet op het potje?'

Ik zat net te denken aan het feit dat ik me morgen schaars gekleed in het openbaar ga begeven. Ik ga voor het eerst, sinds de geboorte van Roos, het zwembad weer in, met Roos.
Ik kijk er erg naar uit en tegelijkertijd ook ietsje minder. Ik ben iets meer weg gaan hebben van een zebra. Striae is de oorzaak. Dat is een chique woord voor uitgerekte streepjeshuid. Eigenlijk is dit schrijfsel zo'n gedachtegang die niet te stoppen is. Ik denk aan mijn streepjes en daarmee aan een zebra. Ik lach ondertussen inwendig als ik denk aan de film Madagaskar (die is echt koel!), maar daar valt verder niet veel over te peinzen. Het beeld van een zebra op een potje waait voorbij en zo is het riedeltje weer rond!

Geen opmerkingen: