woensdag 8 juli 2009

Liberté?

Liberté, egalité et fraternité zijn bekenden woorden voor mensen die geschiedenis wél een boeiend vak hebben gevonden. Of misschien zal een leek iets van herkenning hebben bij het horen van die woorden, ze zijn in elk geval Frans. Woorden die een grote verandering teweeg hebben gebracht. Allereerst in het brein van de mens. Wat is nu eigenlijk vrijheid? De Van Dale beschrijft het begrip wel mooi:

vrij·heid de; v -heden 1 het vrij-zijn; onafhankelijkheid 2 daad die de gewone grenzen overschrijdt: zich -heden veroorloven

Nederland is een vrij land. Vooral nu ik kijk naar de tweede uitleg. De gewone grenzen woorden overschreden. Dat wat ooit gewoon was is niet meer datgene wat ons vrijheid brengt. We moeten verder. Véél verder. En dat eigenlijk al eeuwen lang.

Sommigen van jullie weten dat ik de lerarenopleiding heb gedaan. Eén zo belangrijk ding wat ik heb geleerd tijdens deze opleiding is dat je in een klas veiligheid moet bieden. Een kind ontplooit het best wanneer het zich veilig en geborgen voelt. En hoe krijg je dat dan voor elkaar? Door consequent te zijn en grenzen te stellen. Als je deze informatie doortrekt naar ons landje kun je je toch afvragen of het uberhaupt wel mogelijk is om politiek gezien consequent te zijn.
Kan Nederland zijn inwoners nog enige veiligheid bieden behalve zijn goedgeorganiseerde defensie en de landsgrenzen?

Elke beslissing wordt na een aantal jaar of ongedaan gemaakt, of veranderd. Kennen wij enige vorm van vastigheid? Nederlanders willen graag vrij zijn en dat zou dan betekenen dat alles kan en mag. Van abortus tot aan het homohuwelijk dat in de kerk gesloten moet worden. En wat ik het moeilijke daaraan vind is dat, als je blijkt geeft dat je het niet altijd eens bent met zo'n genomen besluit, dan ben jij de boosdoener.

Ik vind het soms wel moeilijk om ergens voor te staan. Ja, thuis is dat makkelijk, met vrienden (ook degene die niet christelijk zijn) gaat dat nog wel. Maar de discussie is lastig. Ik geloof dat God zo blij is met de kunstwerken die hij heeft gemaakt. Zijn kunstwerken maken er soms alleen zo'n potje van. Ik ook. De keuzes die we maken brengen wel gevolgen met zich mee en die willen we maar al te graag niet onder ogen zien.

Nou, ik moet nu Roos drinken geven. Mijn gepeins gaat vannacht vast verder..
Wordt vervolgd!

Geen opmerkingen: