zaterdag 14 maart 2009

Schapen/raadsel



Schapen zijn bijzondere beesten. Als je in Jezus gelooft willen mensen je nog wel eens een schaapje noemen. Als je slapen wilt, maar het lukt niet, dan kun je schapen tellen. Er bestaat een hele enge film over schapen (black sheep ofzo, heb 'm niet gezien, maar de voorstukjes waren al beangstigend genoeg!) en schapen zijn dyslectisch (denk maar aan de reclame van een telefoonaanbieder, een sheep die het heeft over 'cheap'). Schapen zijn fijn, want ze produceren een lekker wollen vachtje en dus een lekker wollen IKEA tapijtje. Die hebben we gisteren gekocht.
Ik blij, schapenvachtje blij (want wij zullen goed voor het vachtje zorgen)!

Nu ik het toch over schapen heb; Marinus kent nog een leuk schapenraadsel. Ik blog vaak hardop, dus hij weet dan waar ik het over heb. In elk geval, hier zijn raadsel. Weet je het antwoord? Dan ben ik benieuwd, want ik weet de uitkomst van het raadsel zelf niet eens!!


Er was eens een oud boertje met 3 zonen en 17 schapen. Toen het oude boertje op een dag erg ziek werd, vond hij het tijd om zijn schapen onder zijn zonen te verdelen. Hij liet een notaris langskomen om zijn testament op te stellen. Het oude boertje zei tegen de notaris:'Mijn oudste zoon mag de helft van mijn schapen hebben. De middelste mag één derde van mijn schapen hebben. En de jongste mag één negende deel van mijn schapen hebben.' Nadat de notaris alles op papier had gezet, ging hij naar zijn kantoor om het testament op te stellen.
Een aantal dagen later komt het oude boertje te overlijden. Na de begrafenis moet de notaris de schapen verdelen onder de drie broers. Hij begint te rekenen en te rekenen, maar komt niet tot een oplossing. 'De helft van 17 schapen is 8,5 schaap. Ik kan toch niet een schaap in tweeën snijden?'
'Maar wacht eens,' dacht de notaris, 'ik heb zelf nog een schaap thuis staan!'
Hij rent naar huis om zijn schaap op te halen en gaat dan naar de drie broers. Daar aangekomen doet hij zijn eigen schaap bij de 17 andere schapen. Het verdelen begint.
De oudste krijgt de helft van de schapen. 18 : 2 = 9
De middelste krijgt één derde van de schapen. 18 : 3 = 6
De jongste krijgt één negende van de schapen. 18 : 9 = 2
9 + 6 + 2 = 17
Verbaasd blijft de notaris staan met zijn eigen schaap.
Rara hoe kan dit?

3 opmerkingen:

Marjolein zei

misschien had het boertje al bedacht dat de notaris er wel een schaap bij zou doen voor de verdeling... ?!

lastig!! haha

Leuk dat je naar de Ikea bent geweest met Marinus zeg :) Heb je al zin in maandag?! Ow ik wou dat ik al in mn nieuwe huisje woonde. We gaan 13 juni verhuizen!

liefs

Handjes zei

Hm, 1/2e plus 1/3e plus 1/9e is ook helemaal geen '1' samen.

Samen is dat 17/18e namelijk...

Eef zei

Dus dan blijft er één schaap over. je hebt m in elk geval goed gerben (alhoewel het zonder visualisatie voor mij lastig is te begrijpen:) hmm. niet dat ik halve schapen wil zien ofzo..)

Ennum.. Majo! Ja zin, veel zin! Leuke poging trouwens, ik heb niet eens een poging gewaagd:)
We hebben trouwens ook zo'n superpleeborstel gehaald, zoals je schoonouders hebben, cool joh haha!
Ik ben errug benieuwd naar jullie huis! Nog eventjes..