dinsdag 13 januari 2009

Evangelie etaleren

Marinus ligt in bed en zegt: 'heerlijk, dit is zo goed voor m'n rug.' Ik zeg: 'in bed liggen is goed voor alles, je moet toch af en toe slapen.' Marinus weer: 'al zou er zo'n liggend beroep bestaan dan zou ik dat werk wel willen doen.'
Dus ik zeg weer: 'je kunt jezelf onder laten tatoeëren en in een etalage gaan liggen (alhoewel ik dat niet zo leuk zou vinden al zou ie dat doen). Het zou helemaal mooi zijn als er een God-winkel is. Dan kun je tenminste mooie en goeie tatoeages laten zetten en daarmee het evangelie etaleren.'

Eigenlijk zouden we met onzichtbare tatoeages al genoeg kunnen zeggen tegen die leute om ons heen. Prekenserie deze maand (?) gaat over passie. Waar je hart vol van is, daar loopt je mond toch van over? Wij zijn de vensters waardoor we het evangelie van Jezus kunnen etaleren. Ik vraag me wel eens af of ik een goed reclamebord ben voor Jezus. Ik zou zo graag meer willen en durven, maar dat betekent denk ik allereerst persoonlijke groei. Alhoewel ik ook denk dat dat niet altijd een voorwaarde moet zijn om 'goed' te kunnen evangeliseren. Ik hou van Jezus en dat mag de wereld weten, ondanks dat ik niet perfect ben!
Zo!

6 opmerkingen:

Leon zei

Tegenstanders van tatoeages halen meestal de bekende tekst in Lev. 19: 28 aan, waar wordt gesproken dat het verboden is om "een ingedrukt teken in je lichaam te maken". In de context blijkt echter dat er een speciale reden is: nl. je mag geen tatoeage maken omdat iemand gestorven is. Ook in andere teksten als Lev. 21: 5 en Deut 14: 1 lezen we over inkepingen en tatoeages en in diezelfde context. Een reden hiervan is dat men in de oudheid dit veelvuldig deed om de goden te vereren, en dit is verboden. Zo zien we bij Egyptische mummies van 4000 jaar voor Christus dat er tatoeages zijn aangebracht ter verzekering van een plaats in het hiernamaals, ter bescherming tegen boze geesten of ter afschrikking van vijanden, om door een moeilijke periode heen te komen zoals puberteit of zwangerschap, maar ook als een bewijs van bewezen moed. Om deze redenen waren er dan ook in het begin weinig Joden met tatoeages, toen de associëring met afgoderij naar de achtergrond verdween zien we in de eerste eeuwen van onze jaartelling dat Joden steeds meer tatoeages gingen aanbrengen.
2 Tatoeage in het NT
Op een vage aanduiding in Op. 19: 16 na, wordt nergens gesproken over tatoeages in het NT. Voorstanders van tatoeages wijzen dan meestal op feit dat gelovigen tegenwoordig niet meer onder de wet van het Oude Testament leven (Romeinen 10:4; Galaten 3:23-25; Efeziërs 2:15), echter dit is een beetje te kort door de bocht. In het NT lezen we ook: "Dus of u nu eet of drinkt of iets anders doet, doe alles ter ere van God" (1 Corintiërs 10:31), deze passage moet ons dan ook tot nadenken zetten. Meestal worden tegenwoordig tatoeages aangebracht als versiering. Dus om met deze tatoeage op te vallen, we kunnen ons dan ook afvragen wat wordt bedoeld met een tekst "dat we ons bescheiden moeten kleden" (1 Timoteüs 2:9). Als dit geld voor kleding, geld dit dan juist voor onze houding. Dus niet opzichtig door het leven gaan.
De Bijbel verbiedt ons niet om tatoeages te hebben, maar geeft ons tevens geen enkele reden om te geloven dat God zou willen dat we tatoeages laten aanbrengen. In dit soort gevallen is het altijd verstandig om de volgende Bijbelpassage als leidraad te nemen: "Alles wat niet uit geloof voortkomt is zondig" (Romeinen 14:23).

Tatoeages in het vroege christendom
Sommige christenen uit de eerste eeuwen hadden soms tatoeages van het ichtus-(vis)symbool of enkele letters van de naam van Christus op de huid lieten tatoeëren. Waarschijnlijk was dit een manier om zich te onderscheiden van ongelovigen. Dit fenomeen zien we heden ten dage nog terug bij de Koptische Christenen in Egypte: zij laten bijvoorbeeld een kruis aanbrengen aan de onderpols van hun rechterarm.
In 787 verbied paus Hadrianus I het tatoeëren. Het zou geen onderscheiding meer zijn, omdat de Christenen toen in veel gebieden een meerderheid vormden. Bovendien was het vooral een gebruik onder de niet-christelijke bevolkingsgroepen om tatoeages te dragen.
Interessant is dat volgens het Leviticus 19:28 en 21:5 het inkerfen van een teken in de huid verboden verboden wordt, maar in Openbaringen 19:16 lezen we dat in de dij van Christus de naam van de 'Koning der koningen' staat geschreven. Het is mij dan ook niet geheel helemaal duidelijk of hieruit mag worden geconcludeerd dat Jezus een tatoeage had.

Eef zei

Wouw, wat een lange reactie:)
Dat gebeurt niet vaak; erg duidelijk.
En voor de duidelijkheid; wij willen geen tattoo's, maar eigenlijk ging het meer om het principe, wat laat ik de wereld zien; gedachte naar aanleiding van wat Marinus zei.

Anyway, leuk om eens zo dieper op de tattoo in te gaan!

Sam of Saam zei

Zozo, Leon op dreef! Bedankt voor een duidelijk verhaal over het fenomeen tattoos.

Li zei

lang leve google en het internet

:-)

ik zou best een tattoo willen, weet alleen nooit wat en het moet wel echt een diepere waarde hebben
jammer dat het dan voor altijd is (in principe)

Li

Eef zei

En jammer dat een tattoo er na een aantal jaar en wat extra kilo's ineens niet zo mooi meer is. Op discovery zag ik pas bij dat program over tattoos een jongen die een mooie tattoo liet zetten, het kruis en daarbij een tekst uit marcus. Had ie gelijk weer aanleiding tot een goed gesprek met die tattoeerders!

Mylène zei

Het lijkt mij alleen sterk dat met de tekst van Openbaring 19:16 het letterlijk wordt bedoeld dat Jezus dit in zijn lichaam geschreven heeft staan, er komt toch ook niet letterlijk en scherp zwaard uit Zijn mond? Het zwaard duidt op het Woord van God dat uitgesproken wordt.