zaterdag 31 oktober 2009

Grote ogen

Marinus en ik hebben vandaag een gezellig dagje gehad. We zijn oud Rijswijk in gegaan. Cadeautjes gekocht, visje gegeten en lekker op een bankje gezeten. Heerlijk, zo'n ouderwets zaterdagje. Roos hadden we natuurlijk bij ons.

Ze was vandaag een beetje in een miep-bui. Haar eerste tand is door! Joepie! Maar het is wel een hoektand. En nu had ik in alle boeken over baby's gelezen dat hoektanden pas als laatste doorkomen. Ik mijn moeder gebeld, ligt ze helemaal in een deuk: 'ach, misschien heeft ze gewoon geen tanden.' Wat nou, gewoon geen tanden! Sommige mensen vinden het soms leuk om misbruik te maken van overgevoelige hormonen. Ik vond dat natuurlijk niet echt grappig, maar des te harder ging zij lachen. Ik dacht dat ik misschien wijzer zou worden van mijn grote zus. Begint zij net zo. 'Ze zal wel geen tanden hebben?'. Allemaal grapjes die eigenlijk toch wel grappig zijn, terwijl ik ze niet altijd even waardeer.

Maarja, je stopt zo'n tand natuurlijk ook niet terug. Als eerst de hoektand? Het zij zo.

We zijn weer in Rijswijk. Op de terugweg loopt een vrouw met haar dochter ons tegemoet. De dochter loopt achter een kinderwagen. Ineens zie haar degene in de kinderwagen een mep verkopen. Ik zie het niet alleen, maar hoor ook nog eens een flinke mep. Grote ogen dus. Ik kijk heel bewust en duidelijk in de kinderwagen en zie een kind net zo groot als Roos. Ik hoor de jonge moeder op een vreselijke toon tegen haar kind zeggen dat het stil moet zijn. Koude rillingen krijg ik ervan. Marinus net zo, die is net zo verbaasd als ik. Maar altijd bedenk je te laat wat je kan doen. Ik zou het ook niet weten wat je in zo'n situatie kan doen. De moeder een mep verkopen? Nou, nee. Advies geven. Dat zal waarschijnlijk ongevraagd zijn. Het is heftig om te zien dat sommige mensen geen hart lijken te hebben. Misschien hebben ze wel een hart, maar dan is het versteend.

Het enige wat ik kon doen was bidden. Dat het kind de liefde van Papa leert kennen, de jonge moeder net zo. En dat er mensen om hen heen komen te staan die kunnen helpen. God is gelukkig niet machteloos.

Geen opmerkingen: