maandag 5 oktober 2009

De Maatsgepij

Ik ben inmiddels oud genoeg om 'ach.. die jeugd ook..' te laten vallen. Ik ben tevens jong genoeg om me bij diezelfde jeugd te scharen. Het klinkt trouwens ook nogal zeurderig om heb te hebben over de jeugd die 'o zo... anders is?'. 'Anders' is, vermoed ik, de beste woordkeus.
De verloedering van de samenleving valt samen met mijn generatie en de generatie na mij. Niet dat Roos verloederd is hoor! Begrijp me goed. Je zal mij nooit horen zeggen dat iemand verloederd is. In dat geval zou ik de grootste loeder zijn.

Maar ik denk even aan taalgebruik. Wanneer is die knop omgegaan dat mensen geen Nederlands meer kunnen praten en schrijven. Straattaal is hip, kunnen, kennen en kannen ken allemaal en o wee als je daar (in Den-Haag) iets van durft te zeggen. Dan ben je gewoon een outsider. Dat valt opzich wel mee, ik houd tot nu toe wijselijk mijn mond, maar soms kijk ik terug naar mijn eigen schrijfsels en praatsels en dan slaat de schrik me om het hart! Oké, ik heb het vak 'taal' op de basisschool en 'Nederlands' op de middelbare school altijd heel moeilijk gevonden, maar dat lijkt me geen goede reden om het dan maar fout te doen. Een goed voorbeeld is de titel van de vorige blog: lachen je een appeltje. Huh? Ja, ik zag het ineens en schrok!

Ik zat vandaag een toets van een leerling na te kijken. Hij krijgt van mij (volgens hemzelf) het vak mens & maatsgepij. Heel fonetisch. En hij is echt niet de enige! (Geen dyslexie verklaring of iets, het is gewoon héél gewoon.)
Misschien dat dat de makkelijkste manier is. I.p.v. allerlei gele, rode of groenen boekjes gewoon fonetisch gaan schrijven. Misschien dat de knop door al die boekjes en eeuwige wijzigingen is omgegaan. Misschien dat mijn generatie gewoon de dupe is geworden van een over-enthousiaste taalkundige die vond dat er ook maar een boekje op zijn naam moest komen te staan. Misschien, misschien, misschien..
Wie zal het weten?

Leuk joh, en dan vragen ze mij op het Stanislas of ik ook Nederlands kan geven. 'Ja, straattaal, gaat u daarmee akkoord?'

Ik denk dat ik het voorlopig op M & M houd.

Geen opmerkingen: