donderdag 29 oktober 2009

Bedreigen met kruisjes

Niet met inlegkruisjes, die zijn nog te zacht om iemand goed mee te bedreigen. Nee, ik bedreig met kruisjes.

De leerlingen zijn via het smartboard aan het nakijken. Ik loop intussen rond en check het gemaakte werk. Ze krijgen er een cijfer voor. Dat zijn de spannende momenten waarop leerlingen gaan uitleggen waarom ze hun werk niet hebben gemaakt.En dan moet je goed kunnen aanvoelen in hoeverre de leerlingen eerlijk zijn; opbiechten dat ze het zijn vergeten te maken of dat ze in het wilde weg roepen dat ze het niet snappen. En soms is dat inderdaad het geval.

Eén leerling mocht mij helpen. Ze mocht het digitale antwoordenboek steeds verder scrollen en daarom zat ze op mijn stoel achter de pc. Handig zo'n hulp. Totdat je zelf weer wilt gaan zitten en de dame in kwestie het vertikt om te verkassen naar haar eigen stoel. Na een aantal keer vriendelijk gevraagd te hebben vroeg ik haar of ze dan een kruisje wilde. En een kruisje zou voor haar de tweede die ochtend zijn en X + X = strafwerk schrijven. Niet bijster veel, maar genoeg om het irritant te vinden. En ja hoor, ze vloog van mijn stoel af. Ik mijmer een beetje in mezelf: 'tjonge, ik hoef maar te dreigen met een kruisje en ze doet wat ik haar vraag.'

En deze leerlingen horen alles. 'Ohh, de juf heeft gedreigd. Soooo, dat mag echt niet. Wij mogen ook niet dreigen. Soo, dat gaan we melden!'
Ik kijk verbijstert rond en zeg: 'huh, dreigen met een kruisje?? Dat zou ik niet mogen?' En ik schiet in de lach. Des te erger maak ik het. 'Ohh, de juf lacht ook nog! Soo, dit is echt niet normaal. Hoor je dat, ze heeft je echt bedreigd joh.' Ik doe er nog een schepje bovenop en zeg: 'Als je het dan gaat melden, zeg dan ook dat ik een viltstift in mijn handen heb, dat maakt het natuurlijk wat spectaculairder'. ('Juf, wat is spectaculaas??')
En ik mijmer lachend: 'hier ga ik echt over bloggen.'
En ja hoor, haha, gaan ze weer. 'En ze gaat er ook nog over schrijven op internet. Als u maar geen namen noemt want dan heeft u een probleem.'

Pardon, wie bedreigd nu wie?

Ik kon er eigenlijk alleen maar om lachen. Volgende keer zal ik heel serieus zijn.

Geen opmerkingen: