zondag 2 november 2008

Autoriteit

How we are related to God is reflected in how we are related to other people.

Vanmorgen ging de preek over autoriteit/ omgaan met je baas.
Veel mensen vinden dat lastig, want het is niet altijd leukals iemand jou moet vertellen wat je moet doen. Er wordt ook nog vaak misbruik gemaakt van autoriteit; daardoor kun je gekwetst zijn. Of je bent te trots om iemand gezag over jou te laten voeren. Dat is een groot probleem van mensen: dat we te trots zijn.

Het tegenovergestelde van trots is nederigheid, denk ik. En wie was er nou nederiger dan Jezus? Jezus liet zien hoe wij moeten omgaan met autoriteit, Hij deed de wil van Zijn/onze Vader. Er Hij stelde zichzelf niet voorop. Terwijl wij Jezus wel voorop moeten stellen, we moeten ons onderwerpen aan Hem en aan de Vader.

Het is goed om je te onderwerpen aan gezag. Als dat moeilijk is kun je ervoor bidden en God vragen je helpen om op een juiste manier met mensen in je omgeving om te gaan die gezag over jou hebben.

Ik vind het zelf ooklastig om om te gaan met mensen met gezag. Niet in elke situatie, op m'n werk heb ik er geen last van. Maar ik weet wel dat ik soms de strijd met Marinus aanga, terwijl dat ons alleen maar uit mekaar kan houden. En soms moet je ook gewoon kunnen toegeven toch? En dat vind ik wel eens lastig, maarja, het leven is ook niet altijd een peulenschil! Dat geef ik graag toe!

Geen opmerkingen: