woensdag 9 maart 2011

Lieve Lenin, Pim en Wim

Op een heel ongedwongen manier krijgen onze kinderen geschiedenisles thuis. We hebben een babouska met de grote Sovjetleiders in huis. En dat is voor Roos gewoon een puzzeltje. Ze weet wie Gorbatsjov, Lenin en Stalin is. Nog eventjes en ze kan het verschil tussen kapitalisme en communisme aan haar vriendinnetjes uitleggen.

Vriendinnetje A. komt hier eventjes spelen terwijl haar moeder bezig is haar tweede kind te werpen. Ze ziet de 'puzzel' staan, schudt en vraagt op een peutermanier aan mij wat ze ermee moet doen. 'Maak maar open', zeg ik tegen haar. En dat herhaal ik zo'n vier keer tot het kleinste poppetje eruit komt vallen. En dit kleinste poppetje is de 'grote' Lenin. 'Ahh, lieve baby' zegt A.
Is dat niet schattig? Lieve babyLenin. Ja, een dotje is het hoor!

Vriendin Marjolijn is hier en voor ze vetrekt zegt ze tegen haar zoon (Manuel, een echte charmeur): 'We gaan nog eventjes een plantje kopen voor Pim en Wim.
Ik trekt mijn wenkbrauwen op en herhaal nog eventjes: 'Pim en Wim?'
Je moet weten dat mijn ene zus getrouwd is met Pim en mijn andere zus met Wim. Kijk, in een ver verleden hebben mijn zussen nog wel op korfbal gezeten met Marjolijn, maar om nu een plantje te kopen voor de mannen van mijn zussen..??

'Oh, dat zijn onze vissen.'
En het kwartje valt.

We zijn thuis nog heel druk in de weer geweest met het scoren van een Tim of een Kim. Mijn broertje heeft zijn best gedaan, die heeft een Lin.
En ik dacht dat we Tim wel konden overhouden voor mijn zusje, zodat ik met een gerust hart met Marinus kon trouwen. Maar zusjelief heeft ook geen Tim. En grote broer heeft geen Kim.
Mochten we ooit vissen willen hobbyeren, dan weet ik hoe ze gaan heten.

Geen opmerkingen: