donderdag 11 augustus 2011

Konijn

Om de regelmaat van het bloggen beetje bij te houden, wordt het weer eens tijd voor een blog. Eén keer in de maand is een mooie regelmaat lijkt me zo. Nu de kinderen minder of niet meer slapen overdag, moet ik tussen alle speelactiviteiten door manoeuvreren wil ik deze blog in leven houden. Of misschien moet ik me erbij neerleggen dat het onvermijdelijk is dat iets 'overlijdt' op het moment dat er iets nieuws op de wereld komt. Ik had altijd gedacht dat dat de nachten waren, maar deze blog lijkt soms een langzame dood te sterven. Dus ik blaas er nieuw leven in. Wat een macht zeg!

We hebben een konijn.
Ik weet niet wat ik ervan denken moet, maar we hebben hem wel.
Een konijn wilt niet graag geaaid worden en handjes moeten buiten het hok blijven anders bijt ie ze eraf. O nee, het is een zij. Doortje.
Konijnen zijn gevaarlijk en echt niet zo leuk als poezen en katten. Roos daarentegen wordt met een konijn wel een komisch figuur. Zo ging ze de eerste ochtend dat het konijn er was naast het hok zitten, met eenp paar boekjes en zij ze met een superschattig piepstemmetje: 'Zo, ik jou boekje voorlezen Doortje, ja?' En wie zwijgt stemt toe. Ze leest graag haar boekjes voor, geeft worteltjes die ik speciaal voor het konijn koop. En dat terwijl ik had gehoopt dat het konijn onze groenbak zou worden i.p.v. dat ik me scheel aan groente zou kopen voor het konijn. Ze eet blijkbaar niet alles. En ondertussen stinkt het in huis omdat ze de laatste paar weken flink aan de poep en de pies is geweest. En ik vrees voor haar gemoed. Jonathan houdt van drummen en gebruik daar graag het konijnenhok voor, dat galmt zo lekker. En dan gilt hij er van plezier nog eens bij. Ik intervenieer dan tussen hem en het konijn om te voorkomen dat Doortje een nog minder gezellig konijn wordt vanwege alle herrie en ellende die haar overkomt.
Ik zet haar wel eens buiten op het balkon, maar terwijl we ons huis aan het opknappen zijn vreet zij de buitendeur aan gort. Tjonge, daar had ik eerder over na moeten denken.
En het doel van het konijn zou alleen maar zijn dat de kinderen met dieren leren omgaan. Nou dat gaat aardig goed. Ze rammen op het hok, gillen erbij en om dat allemaal goed te maken leest Roos zo nu en dan een boekje voor, stopt ze haar handjes in het hok, die dan enig risico lopen, door een konijn met verdedigingsdrift.
Huisdieren zijn interessant. Maar dan toch maar liever een konijn dan de luizen van het kinderdagverblijf, of de vlooien van een kat.

Geen opmerkingen: