woensdag 13 juli 2011

Nieuwe hobby''s

Nu ik een paar jaar moeder ben, veranderd er een hoop. Dat heb ik inmiddels wel in de gaten. Veel dingen aan het moederschap zijn leuk en bijzonder, andere dingen zijn minder leuk en ook pijnlijk.

De kinderen zijn leuk, grappig, lief, maar gedragen zich soms als brandweersirenes die zich in hun misère op de grond storten om vervolgens door een klein beetje afleiding alle ellende weer vergeten lijken te zijn. Die overgang is erg bijzonder.
Het is vooral leuk. De nachten waren minder leuk, maar dat gaat steeds beter, dus daar komen we wel overheen.
Roos begint heerlijk te praten. Ze geeft complimentjes hier en daar en heeft altijd overal pijn. Maar gelukkig kan ze het nu ook vertellen.

Het komt erop neer dat ik vooral 'maar wat doe', als moeder. En hopelijk hebben ze er baat bij, ze lijken gelukkig.

Een zo''n ellendig ding is dat mijn hersenen veel informatie verloren laten gaan. Waar ik eerst archiefkasten had staan, staat nu een ballenbak of een hooiberg, waar ik een speldje niet meer in terug kan vinden. Ik ben een groot gedeelte van mijn kortetermijngeheugen kwijt. Misschien dat dat erbij hoort, zodat ik bijvoorbeeld vergeet hoe ellendig de nachten zijn geweest. Maar ik baal daar best wel van. Dubbele afspraken, mijn telefoon ben ik al dagen kwijt. Dus een van mijn nieuwe hobby's alles goed in de agenda zetten en constant alle belangrijke dingen in mijn hoofd blijven herhalen.

Met vriendin M. heb ik een nieuwe hobby. Woorden spellen en grappige synoniemen bedenken voor bestaande woorden. De peuters noemen we nu aardappels. En als we het over ijsjes of de kinderboerderij of over zwaardere zaken (die de kids inmiddels kunnen begrijpen) hebben, dan gaat het van: 'zullen we zo een i-j-s-j-e pakken?' Of 'misschien is de k-i-n-d-e-r-b-o-e-r-d-e-r-i-j wel een idee?'
En het gaat steeds vlugger. Ik moet je zeggen dat ik altijd een hekel heb gehad aan lingo, een bijna verplicht nummer van mijn ouders. Lingo werd altijd gekeken. En waarschijnlijk vanwege mijn onvermogen zo snel mogelijk 4 of 5 letterwoorden te bedenken dat ik het programma nooit het gewaardeerd. Maar nu.. ja nu bestaat gewoon de mogelijkheid dat ik zelfs tienletterwoorden uit mijn mouw schud. Kinderen = nieuwe hobby's, nieuwe kansen en wie weet nog een plezier in het programma lingo?

Geen opmerkingen: