woensdag 12 januari 2011

Duch Auch

Ja, dat klinkt als.. Duits! Richtig.
Ik spreek geen Duits hoor, dat doet Roos wel voor me.
Een Duch Auch is een vliegtuig. Heb ik nooit eerder geweten, maar zij weet het hoor. Ze heeft het ook over 'O nein' sinds haar vriendinnetje dat van de Duitse teletubbies heeft overgenomen.
En een Martijn is een boterham. Dat zal vast één of andere Afrikaanse oertaal zijn. Hoe kom je er anders bij om een boterham een Martijn te noemen?
Best knap van mezelf (al zeg ik dit ook zelf) dat ik inmiddels de betekenis heb geraden van deze woorden. Mijn dochter is zo hyperintelligent met haar ruime talenkennis, dat ik mezelf nu ook aardig intelligent mag noemen omdat ik haar leer begrijpen.

En dit is natuurlijk iets om mee te pochen. Ik kan niet pochen met haar geweldige slaapgewoontes, want die heeft ze niet. Ook niet met haar reusachtige vermogen altijd braaf en gehoorzaam te zijn. Dat wil ik niet eens, een gedrild kind dat geen eigen willetje heeft. Ik poch met haar talenkennis. Ze spreekt Duits zeg ik dan.
Het is bijna noodzaak geworden dat je kind iets bijzonders kan. Op één of andere manier krijg ik wel eens de neiging om in een gesprek te willen zeggen: 'Mijn dochter kan dit al..' En nu ik het schrijf walg ik hier eigenlijk van. Maar als andere ouders over de geweldigheid van hun kinderen beginnen kan ik toch niet niks zeggen?
Mijn schoonmoeder noemt Roos intelligent. Ik weet niet zozeer wat intelligent is. Ze heeft hersens gekregen waar we reuze dankbaar voor zijn. Maar wanneer weet je of je kind gewoon lekker gewoon is, of dat het juist een beetje meer intelligentie heeft dan een gemiddeld kind? Daar eten wij bovendien te weinig vette vis voor! (De vis is deze week in de aanbieding bij de AH, hamsteren! Eten we toch nog eens vis.)
Als ze echt heel intelligent zou zijn dan zou ze toch ook wel begrijpen dat d'r moeder slaap nodig heeft en Roos zelf eigenlijk ook? Of is ze zo intelligent dat ze denkt: 'Ach mam, klets jij maar, ik heb gewoon niet zoveel slaap nodig als jij denkt.'

Het boeit me ook niet zozeer, zo lang ze maar een gelukkig en vrolijk meisje is waar we vaak mee kunnen lachen. Daar hoeft ze in elk geval niet intelligent voor te zijn.