dinsdag 22 december 2009

Snow down

Winter in Nederland staat elk jaar weer even in het teken van chaos. Zo typerend.
Ik kan er wel om lachen; mensen die een poging wagen om naar hun werk te komen, terwijl ze al voor de snelweg erachter komen dat ze waarschijnlijk halverwege de ochtend aankomen, om aan het begin van de middag de rit terug naar huis te wagen, in de hoop de file te ontlopen. Uhh.. ontrijden.
Het eerste sneeuwbuitje ontwricht onze hele infrastructuur. De sneeuw ontwricht ook een beetje onze kinderwagen. Tjonge, dat is duwen zeg, door de sneeuw.

Wat is het dan heerlijk als je kind bent. Of als je je af en toe ongegeneerd kunt gedragen als kind. Daar heb ik regelmatig 'problemen' mee. Maar dat betekent dus ook dat ik me minder druk maak. Ik ben al gestopt met het kijken van het nieuws. Gisteren was het weer eens voor het eerst in lange tijd, even het weer checken. Vanmiddag vertrekken we met ons koekblik richting het Noorden. Dat nieuws-onthoudings-gebeuren scheelt mij een hele hoop gedoe in m'n hoofd. Live life simple.

Ik kijk ernaar uit dat Roos oud genoeg is om net als de kinderen in de buurt om 6.00 's ochtends sneeuwpoppen te bouwen. Marinus had van de week de verrassing van een wit uitzicht al verklapt, maar hij vertelde niet dat als ik de gordijnen open zou doen, ik een leger van sneeuwpoppen zou zien. Wat een fanatiekelingen, die Haagse koters. Voor schooltijd eens niet voor de tv, maar lekker buiten in de sneeuw spelen. Ik kan me niet herinneren dat ik dat vroeger gedaan heb. Tv kijken deden we overigens ook niet.
Sneeuw is ook gewoon belachelijk koud. Ik kan me alleen het schaatsen op ons slootje voor goed herinneren. Leuk joh, lekker hard op je plaat gaan, kramp in je tenen krijgen en achteraf warme chocolademelk drinken om weer een beetje op te warmen.

Winter is heerlijk! De chaos is één grote grap, stiekem best gezellig om met duizenden auto's met 30 km per uur achter een strooiwagen te rijden. En dat op de snelweg. Feest! Zeker als je eindelijk thuis bent en je voor de open haard kan opwarmen.

Wij gaan in Overijsel genieten van dit winterse weer. En maandag Roosje d'r verjaardag vieren, met z'n viertjes.

Slow down als de snow down komt.

Geen opmerkingen: