woensdag 29 oktober 2008

Kook je 'n deuk, bak je 'n kreuk (1)

Ik houd van koken. Ik zeg niet dat ik het kan, ik vind het fijn om te horen als mensen een brouwsel smakelijk vinden, maar in elk geval vind ik het zelf erg leuk om (lekker) te koken.
Daarom zal ik elke week een recept wat ik regelmatig maak op m'n blog zetten. Dan kun je het zelf ook eens proberen.

Ik begin deze week met de andijviestampot a la mijn mamma
Afgelopen maandag in the mall (zie: www.yfcdelft.nl) had ik deze stampot gemaakt en de andere vrijwilligers vonden het wel lekker. Goeie reden om hier het recept neer te pennen.

Wat heb je nodig: (voor vier personen)
- andijvie (evt. voorgesneden, zo'n 300 gram)
- 8/10 middelgrote aardappels
- 250 gram gerookte spekjes
- vier eieren
- slasaus

Hoe maak je het?
- Je schilt de aardappels en halveert ze, vervolgens kook je de aardappels zo'n 20 minuutjes. Vergeet het zout over de aardappels niet!
- De andijvie heb je intussen (gesneden en) gewassen.
- De eieren kook je. Als je een hardgekookt eitje lekker vind dan kook je het ei zo'n 9-10 minuten. Dat is overigens in de stampot wel het makkelijkst. Een halfhard eitje kook je 7-8 minuten. Laat de eieren na het koken altijd even schrikken (dan koken ze niet verder).
- Ook de spekkies bak je in een pannetje lekker bruin. Gebruik geen olie/boter of iets dergelijks, is niet nodig als je spekkies bakt.
- Zijn je aardappels klaar? Giet ze af en laat je agressie het stampwerk doen, dan gaat het lekker vlug! Of stamp ze liefdevol iets minder vlug.
- De stampot wordt lekker omdat ik door de aardappels slasaus doe. Dat maakt de stampot wat smeuiger en bovendien heeft een doorsnee slasaus een lekkere smaak. Als je aardappelpuree gebruikt is slasaus eigenlijk overbodig (of je bereidt de puree met iets minder water). Anders wordt de puree erg dun. In elk geval: een paar scheuten slasaus en je puree is af.
- Hussel vervolgens je rauwe gewassen andijvie, je eitje en je spekkies door de puree en La Stampotta a la mi Mamma is klaar om gegeten te worden! Eet smakelijk!


Geen opmerkingen: